HVJG -filosofene

Hva Ville Jesus ha gjort…? (What Would Jesus Do)

 

Første gang jeg ble gravid, noe som skjedde i Oslo, flyttet vi til Nordland i begynnelsen av graviditeten. Da jeg var i syvende måned, en veldig fin sommerdag, fikk jeg lyst til å gå på fjellet. Eller så var det min mann som fikk lyst til det, og jeg bare ble med. Med et syv måneder gammelt foster i magen er det litt tungt å gå opp til et fjell som er ca 3-400 meter over havet, selv om det ikke var bratt akkurat der, men det gikk litt sakte siden jeg måtte få med meg «vomma» og vekta.

Det var litt skummelt oppe på fjellet, for selv om jeg har vokst opp med bondegårder på alle bauger og kanter og mine besteforeldre både hadde kyr og sauer, var jeg ikke særlig opptatt av å studere «understellet» på kyrne eller oksene. Oksene var vel egentlig ikke så mye mellom kyrne på jordene i hverdagen, men kanskje bare ved spesielle anledninger? På vei til skolen så jeg ikke særlig mye «ku og okse -romantikk», bare kyr som gikk og gresset, og det var det.

På avstand kikket jeg verken etter horn eller «understell», men var ikke redd siden jeg trodde de der brune «kyrne» koste seg og var like avslappet som jeg var med så fin utsikt, helt til min mann advarte meg om å gå bort til dem, for det var okser. Så det var der de holder til, til vanlig? Kyrne nede på jordene, og oksene oppe på fjellet? Det er noen som har det… Plutselig følte jeg meg litt engstelig, for tenk om de angrep meg og jeg som var gravid…?

Jeg gikk sakte i stor omkrets rundt dem, men jeg ville «på harde møkka» (østlendingsuttrykk, ikke nordnorsk) komme meg bort til den bratte kanten av fjellet, hvor det egentlig er et stup, for der er det best utsikt mot havet – og så skulle vi skrive oss inn i besøksboka ved en varde der, noe vi klarte med livet i behold, da oksene ikke var altfor hormonelle (testosteronsvulmende), da de heldigvis er mer intresserte i kyr, selv om jeg har blitt kalt «ku» engang, enda så små bryster jeg har. Nok om det. Det er ikke størrelsen det kommer an på, for jeg ammet i fem år sammenhengende etter det, tre barn «på røde rappen».

Mens jeg satt der på kanten og dinglet med beina, noe som kan være spennende nok; å sitte på et stup, så jeg en ørn under meg. Det var en liten berghelle ca 20 meter eller mer under meg, hvor ørnen så ut til å ha reir med små ørneunger i.

Mange år senere flyttet det en ny nabo inn i en mine foreldres nabohus, da damen som hadde bodd der var død. En dag kom han på besøk og fortalte at han hadde vært oppå fjellet og sett en ørn. Ørna hadde sittet på en stein, og han hadde sittet ikke så langt unna – og tro det eller ei – kommunisert med ørna. Noen snakker med hester, andre med ørner. Han var filosof av yrke. Jeg aner ikke hva han heter eller hvordan han ser ut, og nå har han flyttet derfra, men de kaller han helt enkelt «filosofen». Alle har tro på noe. Noen har tro på kommunikasjon, andre penger – eller Gud – bare man ikke velger det første foran den andre, siden det da lett kan bli litt forvirring (Mammon).

Dette er det ikke første gangen jeg har hørt om: Gunnar Stavrum: Troende til hva som helstTroende til hva som helst

Min mann jobbet på et «kristent sted», og der ble alle de ansatte bedt om å ta opp et lån på hundre tusen kroner for å hjelpe sjefen (pastor, bibelskolerektor og administrator) med å «administrere» stedet bedre; populært kalt «Guds rike». Å gi til Guds rike er vanligvis å gi til den som leser de ordene fra den boken han (eller hun) bruker som garanti på at det han gjør og sier er rett, og så må menigheten følge ordene og ham. Da er man i Guds rike. Så vet man det. Men de er ikke «filosofer», er de? Jeg lærte helt i slutten av tenårene at filosofi er synd, for det går mot Guds ord, og det ikke av mine foreldre som har studert det (min far), men av en frimenighet jeg gikk i mens jeg gikk på videregående. Så deres tanker er en mer hellig tankegang, i henhold til dem selv. Så, deres prekener og formaninger er litt udefinerbare for meg. Gjør som jeg sier, men ikke som jeg gjør. Hunder gjør, katter mjauer, og jeg trenger meg en kopp kaffe og en sang til. Man lever så lenge man lever. (Min mann nektet å skaffe seg mer gjeld for å hjelpe den skurken av en pastor.) Det der med å «gå i borgen» har jeg alltid hatt vanskelig for å skjønne, for hvem er «tjener» for hvem? Er det «bibelsk» å ta opp lån som man må betale renter på for å hjelpe pastor, eller er det bibelsk av pastor å be benkesliterne (oppvaskhjelpen, bokstand-damen, møtesvertene, vaktmester og sekretærer) om å ta opp lån med renter for at pastor skal få fortsette med å drive menighetsbedriften? Det er tydelig hva de har brukt «boken» mest til: Å slå menigheten i hodet med, for å påstå at de har lest den er en grov overdrivelse.

Salme 119­

122 Gå i borgen for din tjener, forat det kan gå ham vel! La ikke de overmodige undertrykke mig

Lukas 19­

45 Så gikk Jesus inn på tempelplassen og gav seg til å jage ut dem som drev handel der. 46 Han sa til dem: «Det står skrevet: Mitt hus skal være et bønnens hus. Men dere har gjort det til en røverhule.»
47 Siden var han i templet hver dag og lærte folket. Overprestene og de skriftlærde og folkets ledende menn ville gjerne få ryddet ham av veien. 48 Men de fant ikke noen måte å gjøre det på, for mye folk holdt seg nær ham og hørte på ham.

Luther Vandross – I can make it better

Parade of Hypocrisy: Trump’s a Racist!

By Richard Edmondson on April 15, 2016

Kristle Murden, Stevie Wonder & Yolanda Adams “I’ll Be Thinking of You”

Andra Crouch – Mighty wind

Chaka Khan – Secret Place

 

Mens skytingen på skipet Mavi Marmara pågikk, hadde jeg glemt at brødfjølen lå over stekeovnen hvor platen stod på, for jeg hadde glemt å slå den av, og dette er minnet etter den stunden hvor båten ble angrepet. Jeg kjente en svilukt og løp ut på kjøkkenet, hvor det røk av treplaten og luktet fælt. Nylig prøvde jeg å sage vekk minnene, men jeg blir nødt til å kjøpe en helt ny brødfjøl, for den er rett og slett for stygg og ikke noe vi kan etterlate til de som skal bo her etter oss.

The return of the Mavi Marmara | Veterans Today

 

Helene Bøksle – Eg veit i himmelrik ei borg

Bloggeier har opphavsrett på innlegg og fotoer, ikke videoer

Leave a Reply

