Sitter fast på deg, gressdust

Slik føler jeg det hver gang jeg går over grisebondens jorde. Alt man ser er en TV-“knott” på toppen av fjellet. Noe med kringkasting å gjøre, eller så er det noe helt annet. Bryr meg ikke om hva det er. Hadde man enda sett fjorden. Åpne havet kan man bare drømme om.

Samtidig er det “fengslende” jordet som jeg ufrivillig har sittet fast på så lenge, mitt beste sted. – Der får jeg følelsen av å være ute i Guds frie natur, hvis jeg legger godviljen til. Asfaltgåing er ikke noe gøy. Noen ganger er jordet litt vel gjørmete, og føttene sitter fast med en “svusj”-lyd, når man drar dem opp og støter på pene, blondhårete østlandsfruer med høye hæler så snart man trasker seg opp på veien, og prøver å gni av klisset på nærmeste gressdust. Gresstuss (østnorsk… kan bli tussete av mindre). Gresstue.  Noen ganger flyr det vakre gjess over hode på en, men vanligvis liker de seg i den omtrent like gjørmete elva, hvor de tydeligvis finner noe å spise; om så bare kneippbrødskalker fra nærmeste butikk. Jeg er fornøyd så lenge de ikke flyr på meg, for selv om jeg kommer fra Nord-Norge og ikke kan huske å noen gang ha sett slike store monstergjess noe sted, har jeg skjønt at de kan bli skikkelig sinte hvis man kommer for nær barna deres, og de kommuniserer med hvesende bråkete gjesslyder, så da går jeg i en like stor omvei som jeg gjorde med oksene på fjellet. Noen ganger tråkker man frivillig i gjørmete gjessbæsjegress, for å slippe å måtte ta seg en tur på legevakta. Men noen ganger kan livet være tøft for gjess, så man må prøve å vise forståelse.

Yes, gjess, stuck on you

http://www.nrk.no/trondelag/fanger-kortnebbgasa-med-et-smell-1.12927230

Lionel Richie – Stuck on you

Bloggeier har opphavsrett på innlegg og foto, ikke videoDSCN1841.JPG

Bloggeier har opphavsrett på innlegg og foto, ikke video

Leave a Reply

