Blir’u med meg på hybel’n i kveld, ‘a, klysa?

Man(n) er seg selv nærmest

 

En dag hørte jeg en predikant og lærer som jeg holder av kalle en kjent amerikansk politiker for “hun er ingenting annet enn en hore”, “basically”.

Det såret meg. Både på hennes og mine vegne. Noen ganger synes jeg pastorer strekker “politikkrapporteringen” sin litt vel langt. “Skikk dere ikke lik denne verden…”, Vær ikke opptatt av det verden er opptatt av…”, “Ha deres sinn vendt mot det som er der opp og ikke her nede…”, gjelder ikke det for alle?

Jeg gikk en gang sammen med en festlig dame fra Afrika på bibelskole. Hun var en “orginal”, ekte person som sa sin mening, smilte og lo mye. Vi brukte å sitte sammen i kafeterian iblant, og vi var også på samme kjøkkentjenesteteam. Det var et “rullerende” team. Problemet vårt var bare at mannen fra samme land og menighet som henne, som var ca femten år eldre enn oss, stilte ikke opp på kjøkkentjenesten som var obligatorisk.

Da han aldri kom, spurte henne: “Skal jeg gå og hente ham?” – “Nei, for all del, da får jeg høre det resten av livet når jeg kommer hjem til Afrika.” Kvinnesak var ikke noe de drev med i hennes menighet. Så mannen i førtiårene, som var i eldsterådet i hennes hjemland, hadde satt seg over ledelsen på bibelskolen (pastorpar fra USA og norske lærere) i Norge, og nektet å gjøre kjøkkentjeneste. Gjorde han det med Bibelen i hånd? Hva er egentlig “tjenestesinn”; å sette andre høyere enn en selv og “den som vil være størst blant dere skal tjene de andre” (fritt oversatt) i praksis? Den som er alles tjener og gjør seg “liten”, skal en gang bli den største i himmelen, snakkes det mye om fra talerstolene i menigheter.

Jeg tror han eldsterådsfyren må ha “skippet” også bibeltimene i hjemlandet, for der står det til og med om å underordne seg myndighetene. Var ikke rektor, lærere etc på den norske bibelskolen “myndighet” for ham så lenge han gikk der? Det ble mer å gjøre på oss to damer enn det hadde trengt å bli, takket være hans livssyn og bibelfortolkning (“underordning” og “tjenestesinn” gjelder kun damer i menighetene) men han kunne jo unnskylde seg med “Marta og Maria”-historien (da Jesus var hjemme hos Lasarus), hvor det er mer bibelsk å sitte ved Jesu føtter enn å gjøre husarbeid, jeg vet ikke. Eneste “aber” med det var at han er mann, og dermed har en selvskreven rett til å være disippel av Jesus med tale- og “ministry” -rett. Man trenger visst et slags “lovverk” i menighetene? Vi klagde aldri til ledelsen, bare serverte, vasket bord og tok oppvasken, og lot “mann være mann”.

Til og med den godeste John F. Kennedy var beryktet for sine romantiske «heisturer» og for å ha et forhold til Marilyn Monroe, så hva gjør det ham i så fall til? Det sier de aldri i sin «rettferdighet».

Max Mekkers sang:

Klart at jeg kan… klart at JEG kan… Jeg kan få det gjort i stand, så fort jeg bare kan…”

Luther Vandross: “Take You Out” (Live at Rosie O’Donnell)

 

Bloggeier har opphavsrett på innlegg, ikke video

Leave a Reply

