Pysete amerikanere

Det er visse ting amerikanere som kommer til Norge ikke liker. Brunost er én av disse tingene. Østlendinger kaller det visst geitost. Det finnes grader av geitost. Det finnes en type som visstnok lukter eller smaker bukk, jeg har bare ikke vært borti den. Jeg har alltid syntes brunost med litt smør under er veldig godt, særlig på vafler. Derfor har jeg bare sett på amerikanere som klager om at brunost smaker fælt med hevede øyebryn. De er bare forutinntatte. Brunost på vafler med litt jordbærsyltetøy på er kjempegodt. Og det er det jeg har laget flere ganger på rad nå. “Hverdagsvafler.” Hva “belgiske vafler” er aner jeg ikke. Den oppskriften står ikke i min kokebok, kun rømmevafler og kanskje heter det “sprø vafler”, som jeg mener er den hvor man må piske eggehvite stive, adskilt fra eggeplommen, og mye mer komplisert. Den hopper vi over, for hverdagsvaflene inneholder kun 2 spiseskjeer med smør, mens eggevaflene var minst 50 gram smør, hvis ikke hundre, i hvert fall hvis man lager dobbel røre (noe jeg gjør). De sklir jo uansett ned, med litt brunost på.

Men nå har jeg to ganger på rad, for første gang i historien,  opplevd å få vondt i magen av å spise det, men det var kanskje ikke brunostens skyld? Jeg lagde vaflene med grovmel i stedet for vanlig hvetemel, og egentlig smakte det akkurat like godt. – Noen bare med syltetøy på, andre med begge deler; brunost + syltetøy. Nå har jeg følt meg stinn og hatt smerter i magen i tre lange dager. Nå kommer jeg kanskje til å heve brynene litt i sympati med amerikanerne, men de gjorde det jo ikke for “stinnhetens” skyld. Det må litt testing til. Neste gang skal jeg kun spise vafler med enten bare sukker eller syltetøy på, og se hvordan det går. Får jeg ingen smerte, var det brunostens skyld. Får jeg det, kan det være grovmelets skyld. Får jeg vondt uansett, kan jeg prøve med vanlig hvitt hvetemel. Skjer det samme igjen, får jeg kanskje droppe vaflene. Det kalles “forskning” eller “etterforskning”; eliminasjonsmetoden. Jeg må finne ut nøyaktig hva og hvem “trollet” i maten er.

De tre bukkene Bruse

Ansatte ved den amerikanske ambassade i Oslo tester norsk julemat

 

Leave a Reply

