Mannfolk tror alltid de gjør alt best selv

Det var dugnad for ikke så lenge siden. Min mann deltok, og jeg klappet stolt. – Samtidig benyttet jeg sjansen til å kvitte meg med et par dører som hadde fått vannskade nederst, det var badedøren, og ei soveromsdør hvor våre døtre hadde seg en ordentlig tenåringskattefight foran og slo “litt” hull i døren. Det gikk ikke an å tette og male over så det så fint ut. Man kunne se at døren var skadet, uansett hvor mye jeg pusset.

Så flyttet jeg boddøren til badet og flyttet døren fra et soverom som brukes som hjemmekontor over til jentesoverommet hvor den “herpede” døren var kastet. Det er utrolig hvordan man får farten opp når man i nødens stund bare må på “badet” og har gjester. Det var litt vanskelig å få til alene, men jeg har gjort det før så jeg fikk det til, siden min mann hadde “viktig” besøk og ikke kunne hjelpe meg. Den passet ikke hundre prosent, men ganske bra. Den gikk an å lukke uten altfor mye bråk. Jeg var fornøyd.

– Men min mann ville senere gjøre det bedre. Det endte meg at vi sammen måtte prøve å gjøre “det bedre” kanskje fem ganger etter det. Døren passet dårligere og dårlige for hver gang. Og den smalt noe inni hampen hver gang man ville prøve å få den igjen, og jeg følte meg lettere irritert: “Hvorfor kunne du ikke bare la det være slik som jeg hadde gjort det? Det var mye bedre da, den første gangen. 2 kokker er ikke alltid bedre enn 1.” Jeg tenkte på Pompel og Pilt… Nå smeller det forferdelig hele dagen lang når vår sønn går på badet, for han liker smell, så han lukker døren tre ganger på rad bare for smellens skyld, noe naboene sikkert setter pris på om kvelden. “Jeg blander meg jo ikke oppi ting når du fikser ting, kan ikke du da holde deg unna når jeg fikser ting, bortsett fra når jeg ber deg om hjelp, men hvor er du da?” Er jeg en hurpe når jeg reagerer slik?*

Nå må vi flytte døra igjen, og se om den andre soveromsdøra passer på badet og “badedøra” (den gamle “jenteromsdøra”) passer der. Egentlig tror jeg at jeg overlater alt til han, for det er ikke alltid ordtaket til ei klassevenninne av meg passer i praksis: “Jeg gjør alt selv for da vet jeg hvorfor det ikke blir gjort (fungerer).”

Jennifer Hudson -Think

 

Chaka Khan og The Metropole Orchestra – Medley

* (Så må det da legges til at min mann bruker faktisk å hjelpe meg, selv om det er stort sett er jeg som er “vaktmester” her inne. Men nå har han skiftet både bad- og kjøkkenkran, og det kunne ikke jeg ha fått til. Hva skulle man ha gjort uten “mannfolka”, sier jeg bare.)

Leave a Reply

